Eten tegen puistjes

Wat je eet heeft invloed op ons lichaam. Deze invloed is vaak het meest zichtbaar op het grootste orgaan dat het lichaam heeft, de huid.
Het eten van gezond voedsel vol mineralen en vitaminen zal duidelijk zijn sporen achterlaten.
Veel mensen zijn bijvoorbeeld van mening dat chocola puistjes veroorzaken. Anderen zullen hiervan suiker de schuld geven. En weer anderen weigeren melkproducten in de hoop op een gladde huid. De meningen hierover zijn flink verdeeld. Het is nooit aangetoond dat bovenstaande producten acne verergeren, maar vooral naar suiker en haar invloed op acne is veel onderzoek gedaan.
Suiker
Het eten van suiker (of andere enkelvoudige koolhydraten zoals wit brood en witte rijst) verhoogt het bloedsuiker niveau in het lichaam. Het lichaam wilt dit weer in balans brengen. Hiervoor maakt het o.a. insuline aan en enkele hormonen. Dit proces heeft als bijeffect dat de productie van talg omhoog gaat. Dit zou kunnen leiden tot puistjes wanneer je huid geen raad weet met het talg.
Voeding voor een gezonde huid
Hoe het ook zij, bepaalde bronnen van vitaminen en mineralen zullen zeker de conditie van je huid verbeteren. Hieronder noem ik een aantal voedingsmiddelen en hun mogelijke effecten op puistjes.
Zalm is een wondervisje voor de huid. Het bevat selenium dat werkt als een antioxidant tegen schadelijk invloed van buiten af. Het bevat ook vitamine A wat zorgt voor de afvoer van talg. Tot slot bevat het ook omega 3 vet zuren. Deze vetzuren zorgen ervoor dat de opbouw en afbouw van huidcellen snel en goed verloopt.
Noten, zoals walnoten en amandelen, kalmeren de huid door de hoge concentraties aan vitamine E. Daarnaast bevatten ze net als zalm ook omega-3 vetzuren.
Broccoli is een grote bron van vitamine A. Maar ze bevatten ook grote hoeveelheden vitamine B5 wat stress in de huid reduceert.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *