Sugar rush

Teveel suiker is nergens goed voor. Je wordt er dik van (niet gebruikte suikers worden omgezet in vetten) en het verhoogt de kans op hartproblemen, diabetes en tandproblemen. De totale hoeveelheid suiker die we per dag nodig hebben is gelijk aan ongeveer 6 suikerklontjes (25 gram). Mannen mogen wat meer snoepen want zij hebben ongeveer 9 suikerklontjes nodig. Alles wat we daarboven aan suiker eten is dus teveel.
6 suikerklontjes per dag lijkt veel maar toch zitten we er al snel boven. Wist je dat in een glas wijn bijvoorbeeld 2 suikerklontjes zitten? Of dat er bijna 10 suikerklontjes in een blikje cola zitten? Vergeet ook de suikers niet die in koekjes, toetjes of drankjes zitten. Op de leuke site http://www.sugarstacks.com/ zie je bij allerlei soorten eten (vaak Amerikaanse merken) het aantal suikerklontjes.
Tips om je suikergebruik te verminderen zijn eigenlijk heel vanzelfsprekend.
  • Drink water of thee in plaats van frisdranken of sapjes.
  • Wanneer je thee of koffie drinkt leer jezelf dan aan dit zonder suiker te drinken.
  • Matig je alcoholgebruik
  • Eet fruit in plaats van snacks
  • Wanneer je een snackbui hebt eet dan liever iets vets zoals noten. Dit geeft sneller een vol gevoel dan het eten van snoepjes.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *