What’s in our food?

Of voedsel gezond is wordt bepaald door de voedingstoffen die ze bevatten. In mijn artikelen heb ik het vaak over voedingsstoffen die in producten zitten. Bijvoorbeeld vitaminen, calcium of ijzer. Maar het is best vaak onduidelijk wat voor effect die voedingstoffen op het lichaam hebben. Je lichaam heeft voedingsstoffen nodig om te kunnen groeien, herstellen e.d. Er zijn ongeveer 50 voedingstoffen bekend die nodig zijn om ons lichaam gezond te laten draaien.
Die zijn onder te verdelen in: eiwitten, vetten, koolhydraten en vitaminen en mineralen.
Daarnaast zijn er nog voedingsvezels en water nodig voor het lichaam om te kunnen functioneren.
Koolhydraten, vetten en eiwitten zijn nodig als brandstof. Eiwitten spelen ook een rol bij het opbouwen en onderhouden van bijvoorbeeld spieren, hormonen en organen.
Vitaminen en mineralen zijn nodig om eiwitten te laten werken en bij het laten verlopen van de processen in ons lichaam.


Hieronder geef ik bij bepaalde voedingsstoffen aan wat zij beteken voor je lichaam en in welke voedingsmiddelen ze zitten. In dit artikel bespreek ik voornamelijk de vitamines, omdat als ik alle 50 stoffen zou bespreken het artikel te lang gaat worden. Maar in vervolgartikelen zal ik ook andere voedingstoffen gaan bespreken.
Vitamine A
Vitamine A heeft positieve invloed op het functioneren van de ogen, de huid en voor de weerstand. Ook bevordert het de groei en aanmaak van nieuwe cellen. Vitamine is alleen in vet oplosbaar en komt dus voor in dierlijke voedingsbronnen. Met name producten gemaakt van lever (zoals foie gras of leverworst) bevatten veel vitamine A. Ons lichaam kan vitamine A creëren uit betácaroteen. Een teveel aan vitamine A kan als negatieve effecten hebben. 
Vitamine B’s
Vitamine B is eigenlijk een groep van vitaminen. Bekend zijn vitamine B1 (thiamine) en B12 (cobalamine).
Vitamine B1 bevordert de werking van ons zenuwstelsel en ons hart. Je kunt het gemakkelijk  binnen krijgen via graanproducten, vlees, groenten en zuivelproducten.
Vitamine B12 is onmisbaar voor een goede conditie van ons bloed. Het bevordert de aanmaak van rode bloedcellen. Deze vervoeren onze zuurstof in het lichaam. B12 komt alleen voor in dierlijke producten. Hierbij kan je denken aan eieren, vlees of zuivel.
Foliumzuur ( of vitamine B11).
Ons lichaam heeft foliumzuur nodig voor aanmaak van nieuwe cellen en voor een gezonde groei en ontwikkeling.
Vitamine C
Vitamine C bevordert onze weerstand. Daarbij zorgen ze voor gezonde huid, botten, haar en bloedvaten. Vitamine C werkt ook als antioxidant. Het komt voor in groenten en fruitsoorten zoals citrusvruchten, broccoli en aardbeien.
Vitamine D
Vitamine stimuleert de opname van calcium en draagt daarmee bij aan sterke botten en een gezonde weerstand. Zonlicht is de grootste bron van vitamine D. Daarnaast zit het veel in zalm, makreel en andere vette vissoorten.
Vitamine E
Vitamine E werkt als antioxidant en is belangrijk voor onze weerstand. Het bevordert de aanmaak van rode bloedcellen en de aanmaak van spiercellen. Vitamine E kun je vinden in plantaardige vetten zoals olijfolie, noten en zaden. Ook groenten en fruitsoorten kunnen een bron zijn van vitamine E.
Calcium.
Calcium heeft een belangrijke rol in de transport van mineralen in het lichaam, voor onderhoud van botten en het gebit. Het zit in melk, kaas, groentes, noten en peulvruchten. Wanneer je dit nooit eet kan je te maken krijgen met botontkalking.
Bètacaroteen.
Bètacaroteen komt voor in groene groenten, fruit, en microalgen. Het kan door het lichaam worden omgezet in vitamine A en werkt verder als anti-oxidant. Bètacaroteen beschermt in de huid tegen UV schade en zorgt dat je zomerse tint langer blijft zitten (zie artikel).
 
Zie ook What’s in our Food 2 voor meer informatie over mineralen en voedingsstoffen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *