Letten op hoe je eet versus wat je eet

Voor de gezondheid van je lichaam is het belangrijk op goed te eten. Wat je eet bepaalt namelijk de voedingsstoffen waarmee je lichaam moet werken. Maar ik denk ook dat de manier hoe je eet belangrijk is. Met een aantal voorbeelden laat ik zien dat de wijze waarop wij eten soms nadelige gevolgen kan hebben
Fast food.
Oké, iedereen weet dat hamburgers uit de grote fast food ketens ongezond zijn. Ze bevatten gewoonweg de verkeerde voedingswaarden. Maar wat ook nadelig is voor de lijn is de manier van het eten van fast food. Wanneer je met je handen eet ‘schuif’ je per hap veel voedsel naar binnen. Je maag merkt door de snelle aanvoer pas te laat dat je al voldoende hebt gegeten. Resultaat is dat je meer eet dan je nodig hebt.
Wanneer je met mes en vork eet kun je minder grote hoeveelheden eten in een keer. Het voedsel komt gelijkmatiger binnen. Uiteindelijk is dit bevorderlijk voor de lijn.

Smoothies.
Gordon Ramsey liet zien dat het gebruik van vruchten smoothies minder gezond is dan het eten van dezelfde hoeveelheid fruit. Hoewel de inhoud het zelfde is, krijg je door middel van een smoothie in enkele seconden tijd teveel (natuurlijke) suikers naar binnen. Wanneer je een stuk fruit eet in zijn oorspronkelijke vorm doe je hier een stuk langzamer over. Je lichaam kan de snelle aanvoer van suiker niet goed verwerken en slaat de suikers op (in de vorm van vet).
Soep.
BBC heeft aangetoond dat het eten van een maaltijd in soepvorm voor een minder hongergevoel zorgt. Ze vergeleken twee groepen die eenzelfde maaltijd kregen geserveerd. Bij groep 1 bestond de maaltijd uit een gerecht op het bord met een glas water ernaast. Bij groep 2 werden de ingrediënten van de maaltijd en het water gepureerd tot een dikke soep. Daarna het eten van de maaltijd werd gemeten welke groep gemiddeld eerder een hongergevoel had. Dit was de eerste groep.
De reden hiervoor is dat door het apart drinken van water de maag snel opzwelt maar ook weer snel slinkt. Water is makkelijk te ‘verteren’ door de maag, dus dit wordt snel afgevoerd. Hierdoor slinkt de maag. Wanneer de maag slinkt zendt het signalen af. Deze signalen veroorzaken een honger gevoel.

4 thoughts on “Letten op hoe je eet versus wat je eet

Leave a Reply to Jonne Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *