Uitje erbij!

Uien hebben niet een populaire naam. Ze staan erom bekend dat ze je ogen laten tranen en dat je handen en adem ervan gaan stinken. Toch zijn ze onmisbaar als smaakmaker in heel veel gerechten (denk aan stoofschotels, maar ook aan gedroogde uitjes over de oosterse rijstschotels).
Maar wist je dat  uien ook erg gezond zijn?
Uien verlagen de kans op hart- en vaatziekten. Dit komt door de stof quercetine, wat ook veel in thee, rode wijn en rode appels voorkomt. Sinds enkele jaren heeft de wetenschap aangetoond dat mensen die veel producten eten met quercetine een lagere kans hebben op aandoeningen aan hun hart of bloedvaten. Quercetine werkt daarnaast ook als een antioxidant en gaat daarbij huidveroudering en celafbraak tegen.

Verder spelen uien een belangrijke rol bij het ontgiften van de lever en het bloed. Ze vergroten de weerstand en hebben een antibacteriële werking.
Uien bevatten ook veel mineralen en vitaminen. Ze zijn een bron van vitamine B1, B2 en C en bevatten daarbij ook calcium en ijzer.
Kortom, uien zijn onmisbaar in een gezond dieet. Het voordeel is dat een uitje zo gegeten is. In vrijwel alle gerechten kan je een uitje erbij snipperen. Dus bij de volgende kooksessie is de uit niet alleen een smaakmaker maar ook een gezonde aanvulling!

3 thoughts on “Uitje erbij!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *