Druiven

Langzaam begint de lente dichterbij te komen. Dat betekent ook dat er weer meer fruit in de schappen van de winkels komt te liggen. Eén van mijn favoriete ‘easy to eat’ fruitsoorten zijn druiven. Je kan ze makkelijk en snel eten en ze zijn heerlijk zoet.
Omdat druiven mega gezond zijn (ondanks dat ze redelijk veel suiker bevatten) verdienen ze een artikel!
Druiven worden voor een heleboel doeleinden gebruikt. Uiteraard voor de witte en rode wijnen en directe consumptie, maar ook voor rozijnen en druivepitolie.
Rode druiven zijn wat gezonder dan haar witte zusjes. Ze bevatten namelijk meer antioxidanten en bovenal polyfenolen. Deze polyfenolen gaan verstoppingen van de bloedaders tegen en zorgen voor een gezond bloedvaten systeem.
Zowel witte als rode druiven bevatten grote hoeveelheden vitamine B1,B2,B4,B6 en vitamine C. Verder zijn druiven een bron van zink, ijzer, koper, mangaan, magnesium en calcium. Door deze gezonde bestanddelen zorgen druiven voor een goede weerstand en bevorderen ze de transport van zuurstof naar onze huid en haarwortels.


Zoals ik al zei vind ik druiven heerlijk om als snack tussendoor te eten. Maar als wijn zijn ze ook gezond. De polyfenolen zitten voornamelijk in de schil. Rode wijn bevat relatief veel schil en daarom bevat rode wijn ook veel polyfenolen. Eén glas rode wijn per dag schijnt daarom ook goed voor de bloedsomloop te zijn.

Druivepitolie wordt veel in de cosmetica gebruikt vanwege de positieve effecten op de huid en omdat ze snel intrekt zonder een laagje achter te laten. De bijna kleur- en geurloze olie barst van de vitamine E en gaat hierdoor huidveroudering tegen.

4 thoughts on “Druiven

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *