Brainfood

Dat voedsel goed is voor het lichaam is algemeen bekend. Maar voedsel heeft ook grote invloed op hoe onze hersenen opereren. Sommige producten kunnen je hersenen beter laten functioneren. Dus eet voor een tentamen, drukke werkdag of presentatie de volgende producten!
Groene bladgroente
Deze groentes zijn rijk aan ijzer en foliumzuur. Foliumzuur bevat tryptofaan. In mijn artikel over slaap vertelde ik al dat tryptofaan een voorloper is van serotonine, een stof die ervoor zorgt dat wij goed slapen en een opgewekt humeur hebben. IJzer zorgt ervoor dat het brein zich goed kan concentreren en scherp blijft. Onder groene bladgroenten vallen broccoli, spinazie en slasoorten.

Zalm
Ook de omega 3 en 6 in zalm bevat serotonine en geeft dus een prettig en evenwichtig humeur. Daarnaast verbetert zalm de informatieoverdracht in de hersenen en zorgt het voor een goede conditie van de bloedvaten.
Bessen
Bessen (en dan met name bosbessen) zijn heel goed voor de hersenen vanwege de grote hoeveelheid aan vitamines, luteïne en selenium. Deze stoffen bevorderen het vermogen tot coördinatie en verbeteren het geheugen.
Kurkuma
De currykruiden en kurkuma uit India worden geassocieerd met preventie van Alzheimer. In landen waar deze specerijen veel worden verwerkt in gerechten blijken minder last te hebben van alzheimer en scoren hoger op geheugentesten. Kurkuma voorkomt volgens verschillende studie het onstaan van plaque tussen zenuwcellen in de hersenen waardoor het ontstaan van Alzheimer bemoeilijkt wordt.

9 thoughts on “Brainfood

Leave a Reply to Made by Malou Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *