Gezonde ansjovis

In mijn vorige artikel plaatste ik een Frans recept met ansjovis. Ansjovis is een vis die ik eigenlijk heel weinig eet. Dat is jammer want het is een hele gezonde vis.
De vis bevat veel meervoudig onverzadigde vetzuren en bevat verder weinig koolhydraten en eiwitten. Vooral de lever van de vis zit bomvol goede vetten.
In Azië wordt ansjovis gebruikt om vissaus van te maken. In de Aziatische keuken wordt vissaus vaak als zoutvervanger gebruikt.
Ansjovis wordt vaak, net als haring, ingezouten bij de vangst. Dat kan op twee manieren: droogzouten en pekelen. Bij droogzouten wordt de vis bestrooid met een dikke laag zout. Hierdoor worden de sappen opgenomen waardoor de vis als het ware indroogt. Bij pekelen worden de visjes in een vat met zout gestopt. De sappen kunnen niet wegstromen waardoor de vis lekker zacht blijft. Wat daarom belangrijk is bij bereiding van ansjovis is dat je de visjes eerst afspoelt met water. Hierdoor spoel je de meeste zouten weg en blijft er een gezonde vis over.

9 thoughts on “Gezonde ansjovis

  1. Er zijn geen domme vragen is mijn motto;) Ansjovis is het beste verkrijgbaar in blik of in glas. Ze zijn dan ingezouten ( of gepekeld). Je kunt ze eigenlijk wel in elke supermarkt vinden bij de conservenblikjes. Vergeet ze niet even af te spoelen van te voren!

  2. Eet jij ze rauw hier? Ziet er namelijk lekker uit. Kun je dit gewoon bij de visboer/supermarkt halen? sorry voor de onnozele vragen maar eet niet zoveel vis 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *