Afvallen met bloemkool

Sommige groentes zijn extra gezond wanneer je aan het lijnen bent. Bloemkool is daar één van. Een bloemkool bevat namelijk nauwelijks calorieën (ongeveer 20 calorieën per 100 gram) en geen vet, maar wel veel vitamines en voedingsvezels. Gezond en verantwoord dus.
Bloemkool is rijk aan veel vitamine C, maar ook vitamine B1, B2 en B12. Verder komen mineralen zoals magnesium, ijzer en calcium veel voor in bloemkool.
Traditioneel wordt bloemkool in Nederland gekookt in water. Dit heeft helaas veel vitamine verlies tot gevolg. Maar gelukkig leent bloemkool zich voor veel bereidingswijzen.
Tijdens mijn vakantie in Israel kwam ik een leuke manier tegen. In restaurants werden vaak schaaltjes met wat te snacken neer gezet voordat je ging dineren. In die schaaltjes zat vaak rauwe bloemkool en wortel, die je kon dopen in een dressing naar keuze. Bloemkool is heerlijk rauw te eten en ik vind ze zo veel lekkerder dan gekookt. Mocht je toch liever warme bloemkool willen eten, kun je de roosjes kort wokken of blancheren.

6 thoughts on “Afvallen met bloemkool

  1. Hey, das lang geleden! En gelijk weer zo'n heerlijk handig artikeltje bovenaan =) Vind bloemkool zelf ook veel lekkerder rauw dan gekookt..en idd heerlijk om te dippen!

    Liefs Denise

  2. Bloemkool is echt lekker, ik zie het altijd als het grotere broertje van de brocolli (het groentje =] ). Vind ze op beide manieren erg lekker, maar gekookt toch nog iets meer omdat je dan minder hard moet kauwen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *