Gezonde vijgen

Bepaalde groentes of fruit zijn in Nederland heel lastig vers te krijgen. Vijgen zijn daar een voorbeeld van. Dat is heel jammer van verse vijgen zijn heel erg lekker en ook erg gezond.
De vijg wordt ook wel superfruit genoemd omdat ze rijk is aan vitamine B, kalium en calcium. Deze vitamines en mineralen zijn onmisbaar voor een gezond lichaam. Ze voorkomen botontkalking, bevorderen de bloeddoorstroming en zorgen voor een goede conditie van de huid. Lees hier meer over de werking van vitamines en mineralen. Vijgen passen binnen een cholesterol verlagend dieet en zijn ook rijk aan voedingsvezels. Verder helpen ze vet sneller af te breken. Dit heeft een positief effect op een gezond gewicht.

 

 Gedroogde vijgen zijn een goed alternatief voor verse vijgen want ze bevatten dezelfde vitamines en mineralen. Ze bevatten echter ook meer suikers dan verse vijgen. Verse vijgen zijn verkrijgbaar bij lokale groentewinkels. Omdat vijgen na de pluk niet verder rijpen kunnen ze pas geoogst worden wanneer ze rijp zijn.
Na de oogst neemt de kwaliteit van de vijg snel af. Ze zijn slechts 2 of 3 dagen houdbaar in de koelkast. Daarna gist de vrucht waardoor deze zuur gaat smaken en niet meer eetbaar is. Wanneer je verse vijgen koopt, let dan goed op of de schil zacht is en of er geen plekjes of de schil voorkomen. De schil moet er glad en frispaars uitzien. De binnenkant van de vijg moet er oranjerood uitzien. Wanneer er bruine plekjes in het vruchtvlees zitten kun je deze het beste met een mesje eruit snijden.
Je kunt vijgen met schil en al eten. Mijn favoriet gerechtje met vijgen is ze te besmeren met geitenkaas en honing en ze daarna kort te grillen in de oven op 200 graden.  Verder zijn vijgen heel geschikt om er zelf jam of confiture van te maken.

6 thoughts on “Gezonde vijgen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *