Vergeten groente: gezonde pastinaak

Pastinaken zijn echt typische wintergroentes en ze  liggen weer volop in de winkel deze herfst. Net als boerenkool worden pastinaken lekkerder als er een nacht vorst overheen is gegaan. Van oudsher werd pastinaak als een belangrijk voedingsmiddel beschouwt maar sinds de introductie van de aardappel in Europa werden ze al snel ‘vergeten groenten’. Gelukkig begint pastinaak weer aan populariteit te winnen want ze zijn erg gezond en lekker.
Pastinaak wordt ook wel witte wortel genoemd omdat ze familie zijn van de oranje wortel. De smaak is zoet en licht anijs-achtig. Ze zijn erg gezond doordat ze veel vitamine B, C, ijzer, caroteen, magnesium en calcium bevatten. Pastinaak heeft een bloeddruk verlagende werking door de hoge concentratie kalium. Pastinaak kun je rauw eten, net als wortel, maar je kunt ze ook stoven, bakken of frituren tot groentechips. Pastinaak is ook een onmisbaar ingredient in hutspot!

Met pastinaak kun je eindeloos varieeren. Ze zijn lekker in soepen, of je kunt ze combineren met aardappel voor een gratin. Wat ik een lekkere combinatie vindt is pastinaak de bakken in de oven met olijfolie, tijm en honing. Maar in mijn volgend artikel laat ik zien wat je nog meer kunt met pastinaak!

5 thoughts on “Vergeten groente: gezonde pastinaak

  1. Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit gekookt met pastinaak haha, misschien toch maar eens proberen =)
    Heb ook gelijk even teruggescrolled naar je eerdere updates, wat een heerlijke blog heb je toch! Die cupcakes zijn echt te cute <3, superleuk idee.

    Liefs Denise

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *