Wat zijn peulvruchten?

Peulvruchten worden vaak verward met groenten of juist met koolhydraatrijke producten zoals graan en aardappelen. De waarheid ligt ergens in het midden. Ze bevatten zowel de vitamines van groentes als de energie en vezels van koolhydraten. Peulvruchten verliezen wat aan populariteit in hedendaagse voeding. Dat is jammer want peulvruchten passen goed in een gezond dieet.
Lees mee voor wat voorbeelden van peulvruchten….

 

Linzen
Linzen zijn rijk aan vezels, vitamine B, magnesium en fosfor. Ze geven langzaam energie af en zijn goed voor je stofwisseling. Ze komen voor in allerlei kleuren: rood, roze, groen en lichtbruin. In Spanje worden ze in een traditionele linzensoep gegeten, maar je kunt ze ook in salades verwerken.
Erwten
Erwten zijn rijk aan vitamine A, B en C, vezels en ijzer. Ze verlagen ook cholesterol.
Nu in de winter zijn ze heerlijk in de erwtensoep. Maar je kunt ze ook eten in bijvoorbeeld een frisse salade met munt en citroen.
Sojabonen
Sojabonen bevatten veel antioxidanten en helpen je  cholesterol te verlagen. Veel mensen hebben een allergie tegen sojabonen. Wees er zeker van dat je geen allergie hebt voordat je sojabonen gaat eten.
Pinda’s
Een pinda is geen noot maar juist een peulvrucht. Naast gezonde vetten en vitamine E bevatten pinda’s tryptofaan. Deze stof stimuleert weer de aanmaak van serotonine, een stof die je gelukkig maakt en helpt je beter te slapen. Pinda’s zijn heerlijk als snack, maar je kunt ze ook verwerken in curry’s of combineren met spruitjes!
Eten jullie vaak peulvruchten?

5 thoughts on “Wat zijn peulvruchten?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *