Postelein: gezonde lentegroente

Postelein is een relatief onbekende groente. Oorspronkelijk komt het uit Egypte, maar postelein wordt inmiddels zowel in de winter als in de zomer op onze eigen bodem geteeld. De groente is kwetsbaar (de blaadjes kneuzen snel) maar erg gezond. Je kunt zowel de blaadjes als de steeltjes eten.

Postelein bevat 3 maal zoveel ijzer als spinazie. Verder is de groente rijk aan betacaroteen, een antioxidant dat de werking van de ogen bevordert, de weerstand op peil houdt en gezonde effecten op de huid heeft. Voldoende inname van betacaroteen zorgt voor een gezonde gelaatsteint. Vitamine C en E is ook rijkelijk aanwezig in postelein. Tot slot bevat postelein grote hoeveelheden van de mineralen calcium en kalium, welke onder andere goed zijn voor de bloeddruk.

Postelein kun je koken, maar ik vind het zelf lekkerder rauw te eten. Postelein smaakt friszuur en heeft een scherpe nasmaak.  De groente is heel geschikt voor een frisse salade, bijvoorbeeld gecombineerd met rucola, appel en amandelen. Ook is het heerlijk om postelein te verwerken in een stamppot waarbij de groente rauw door de aardappels worden gemixt. Mijn volgende artikel geeft daar een recept voor.

6 thoughts on “Postelein: gezonde lentegroente

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *