Gezonde specerijen: gember

Gember is een frisse en scherpe smaakmaker uit Azië. De wortel is ontzettend gezond en heeft een unieke smaak die eigenlijk door niets anders te vervangen is. Het is een lekker specerij in de Aziatische keuken, zoals in curries, maar ook in koekjes of met kaas is gember heerlijk te combineren.
Gebruik gember niet te veel, de smaak kan al snel gaan overheersen in gerechten.

Gember heeft als gezonde eigenschap dat het bloeddrukverlagend is. De grote hoeveelheid kalium zorgt voor dit effect. Gember heeft ook een bloedzuiverend effect en zorgt daarmee dat de afvalstoffen in het lichaam sneller afgevoerd worden. De effecten van een snellere bloedcirculatie zie je terug in een mooie en gladde huid. Ook is gember goed voor de maag, darmen en milt.
Gember is rijk aan vitamine B1, B2, B en calcium en ijzer. De bioactieve stof gingerol komt in gember vol. Bioactieve stoffen zijn plantaaardige stoffen, maar geen vitaminen. Ze beschermen ons tegen schadelijke stoffen die vrijkomen bij de stofwisseling, bij roken of van de straling van de zon.

Gember is in allerlei varianten verkrijgbaar: vers als wortel, in poedervorm en op suikerwater. De verse variant is vele malen gezonden en bevat niet zoveel calorieën als gember op sap.
Gember kun je goed in de vriezer bewaren. Snijd elke keer net zo veel af als je nodig hebt. De schil van gember is niet eetbaar.
Rasp de wortel en gebruik het in koekjesdeeg of in curries. Je kunt er ook gemberthee van maken!
Je kunt met gember alle kanten op en het biedt een gezonde aanvulling op je normale voedingspatroon.

2 thoughts on “Gezonde specerijen: gember

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *