Een crashdieet, is het ongezond?

Een crashdieet is ongezond. Hoewel het natuurlijk heel fijn is om binnen 1 week 12 kilo af te vallen, is het veel gezonder om wat langer te tijd te nemen voor je dieet.
Waarom zijn crashdieeten zo ongezond? Een crashdieet werkt effectief omdat je slechts een klein deel van de calorieën binnenkrijgt die je eigenlijk nodig hebt. Normaliter heeft een gemiddelde vrouw 2000 calorieën nodig per dag. Een man heeft iets meer nodig, namelijk 2,500 calorieën. Wanneer je een crashdieet volgt krijg je vaak slechts 1000 calorieën binnen. Een effect van deze dratische verlaging aan energie en voedingsstoffen is dat je lichaam in ‘staking’ gaat. Het bereid zich voor op een periode van schaarste, door de stofwisseling te vertragen. Ook breekt je lichaam spiermassa af. Dit doet je lichaam om zichzelf in leven te houden mocht de schaarste lang aanhouden.

Zodra je weer meer gaat eten (na afloop van het dieet) zal, in combinatie met de vertraagde stofwisseling, je lichaam de toevoer van calorieën gaan opslaan en proberen zo weinig mogelijk te verbranden. Het resultaat hiervan is dat je kilo’s er 2 keer zo hard aanvliegen dan dat ze eraf zijn gegaan. Dit wordt ook wel het jojo-effect genoemd.


Een ander groot nadeel van een crashdieet is dat je onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, zoals vitamines en eiwitten. Hierdoor is het risico op een voedingstekort groot en kan je lichaam zichzelf niet meer goed herstellen en vernieuwen.

Hoe kan je dan beter wel afvallen?

Helaas werkt een gezond dieet wat langzamer. Een kilo per week is een gezonde wijze van afvallen. Eet gevarieerd, schep iets kleinere porties op dan dat je normaal doet, en eet niet meer calorieën dan dat je nodig hebt per dag (2000 als vrouw en 2500 als man). Ga er bij bewegen, minimaal 30 minuten actief bewegen per dag. Hierdoor verbrand je sneller calorieën. Eet daarbij vezelrijke voeding. Vezels zorgen voor een snellere stofwisseling. Voorbeelden van vezelrijk voedsel zijn volkorenproducten, fruit en groenten.

Nog een rijtje met de meest bizarre crashdieeten:

Het citroendieet
Met dit dieet krijg je slechts 500 calorieën binnen

Het yoghurtdieet
Slechts 3 bakjes yoghurt per dag zijn toegestaan bij dit dieet. Je mag er wel fruit aan toevoegen.

Het ananasdieet
Gedurende 4 dagen eet je een kilo ananas per dag. Verder niets….

Het slaapdieet
Dit dieet heeft de filosofie dat wanneer je slaapt je ook niet kan eten. Dus gebruiken de volgers gedurende enkele dagen slaapmiddelen en vallen ze slapend af. Je moet er maar tijd voor hebben 😉

1 thought on “Een crashdieet, is het ongezond?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *