Chiazaad superfood

Het eten van chiazaad is één van de nieuwste en populairste trends op gebied van gezonde voeding. Chiazaad is namelijk de grootste plantaardige bron van omega-3 vetzuren, gezonde vetzuren die normaal alleen in vette vis voorkomt. Chiazaad wordt daarom ook als ‘super food’ beschouwd. Hoe klein ze ook zijn, chiazaden bestaat wel voor 20% uit de gezonde vetzuren. Daarnaast bevatten de zaden veel vezels, die helpen de stofwisseling te bevorderen, magnesium en ijzer.

Chiazaad komt uit Midden-Amerika en was al 1000 jaar geleden een populair onderdeel van het dieet van de oorspronkelijke bewoners. Chiazaden zijn direct gedroogd te eten, maar voor een optimale opname van de gezonde stoffen kun je de zaden het beste kort laten weken in lauwwarm water. Hierdoor ontstaan er een gelei welke je kunt toevoegen aan je dagelijkse maaltijd.
Chiazaad voegt verder geen smaak toe aan je gerechten, het is bijna smaakloos. Ik voeg chiazaad in de ochtend toe aan mijn ontbijt zoals in de yoghurt met muesli en havermout.


Een bijwerking van chiazaad is de bloedverdunnende werking. Eet chiazaad dus met mate (1 eetlepel per dag als toevoeging aan je dieet) en check bij de dokter of chiazaad in je dieet past wanneer je bloedverdunners gebruikt.

2 thoughts on “Chiazaad superfood

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *