Moerbeien

 

Moerbei bessen beginnen langzamerhand hun weg te vinden naar de supermarkten. Eerst waren de bessen alleen in natuurwinkels verkrijgbaar, maar tegenwoordig kun je ze ook bij de groentewinkel, supermarkt of op de markt vinden.

Ik kwam voor het eerst in aanraking met moerbei toen ik op zoek was naar een siroop om pannenkoeken of wafels mee te zoeten, maar zonder teveel suikers. Ik vond ik een Turks winkeltje een flesje moerbei siroop. De smaak is zacht fruitig met een klein zoetje.
De bessen zelf heb ik alleen nog maar in gedroogde variant gevonden. Ze zijn niet de mooiste bessen om te zien, maar de smaak én de voedingsstoffen maken veel goed.

Moerbeien bevatten onder meer vitamine A, B6, C en E. Daarbij zitten ze vol met calcium, kalium, selenium, magnesium en ijzer. Moerbei is daarom een goede bron om je huid en haar in goede conditie te houden, het gezichtsvermogen te onderhouden en ze dragen bij aan de gezonde bloeddruk.
Tot slot bevatte moerbeien veel voedingsvezel, wat bijdraagt aan een goede stofwisseling.

 

Hoe eet je ze?
Je kunt ze heerlijk als snack eten. Zelf voeg ik ze toe aan toetjes, muesli of havermout.
Moerbeien zijn ook goed te gebruiken in hartige gerechten. Voeg ze als garneren toe aan rood vlees (rund, of wild). Zelf heb moerbei ook gebruikt bij een Indisch bijgerecht met spinazie.

Indische Spinazie:
Fruit een klein gesnipperd uitje tot het glazig is. Voeg wat garam malasa toe (een kruidenmix, verkrijgbaar bij de toko), roerbak 2 minuten de verse spinazieblaadjes door de uienmix. Voeg op het laatste moment een handje moerbeien toe voor een zoete twist.

2 thoughts on “Moerbeien

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *